1402/02/10 5 دقیقه 948 کلمه

اولین نوشته

خودنوشت

شروع هر کاری با در نظر گرفتن تمامی سختی های آن بسیار لذت بخش و خشنودکننده است. از آنجایی که بعد از حدود 3 سال فکر و سنجیدن ایده راه‌اندازی مترووب نهایتا در فروردین ماه 1402 به صورت رسمی آغاز به توسعه پلتفرمی اختصاصی کردم. در نظر داشتم بعد از قرار گرفتن محتواها به نگارش معرفی و چرایی بوجود آمدن این سایت یا به طور دقیق تر پلتفرم بپردازم اما تصمیم گرفتم این نوشته را در سایت قرار دهم. دقیقا نمی دانم از کجا باید شروع کنم :)

البته این نوشته در روزها یا ماه های آتی بروزرسانی هایی به خود خواهد دید اما نه در قالب نوشته و در قالب معرفی مفصل تر و جامع تر. در این نوشته صرفا هدف از تولد مترووب و مسیری که طی خواهد شد اشاره می کنم.

فهرست مطالبی که در این نوشته خواهید خواند :

تولد یک ایده

ایده مترووب به سال 1399 زمانی که در اینترنت به جستجوی حل یک مسئله و بهینه کردن کد یک سایت بودم، برمی گردد. پس از جستجوهای فراوان کم کم به این نتیجه رسیدم که این بهینه سازی یا ریفکتور کردن کد را سال های اول که با زبان برنامه نویسی و توسعه وب آشنا شده بودم، مشاهده کرده بودم.

جرقه ای در ذهنم بوجود آمد که چرا این موضوع را در قالب ترفندها یا تیپ های برنامه نویسی در سایتی جمع آوری نکنم تا هم دسترسی به آن راحت باشد هم بتوانم از این طریق مشکل اشخاصی که دنبال راه حل های بهینه تر، سریع تر و کارآمدتر هستند حل کنم.

مترو + وب (Metro + Web)

همنشینی دو کلمه مترو به معنای پیشرو بودن و وب باعث شد سایت مترووب شکل بگیرد. پیشرویی تصمیمی بود که همان لحظه اول به ذهنم خطور کرد. دنبال مطالب با قالب کلیشه ای و تکراری در این سایت نگردید.

دلیل این امر ساده است چون در این 12 سال که با دنیای برنامه نویسی وب آشنا شدم از جستجو در محتوای فارسی نتیجه ای نگرفتم و این را در تک تک سلول های خود حس کردم که محتوای فارسی در حوزه برنامه نویسی وب به صورت تخصصی بسیار عقب مانده است پس محتوایی منتشر خواهم کرد که به درد خودم هم بخورد و از محتوای جمع آوری شده در آن، استفاده کنم.

به درد من می خورد ؟

مخاطب اصلی این سایت علاقه مندان به یادگیری برنامه نویسی وب و متخصصان تازه کار تا حرفه ای برنامه نویسی وب است. اینجا برای هرسطحی محتوا خواهید دید. موضوع پایه ای سایت برنامه نویسی وب است پس دنبال محتوایی غیر از این موضوع نگردید. اگر پیدا کردید به من هم نشان دهید :)

مختصر، کامل و کارآمد

از هجوگویی و طولانی شدن مطالب متنی و ویدیویی به شدت پرهیز خواهد شد. یکی از ضعف های اصلی محتواهای فارسی را در همین چند کلمه می توان مرتفع کرد: مختصر می نویسیم اما کامل و کارآمد. 😎

بروز بمانید

یکی از دلایلی که محتواهای مترووب را متمایز می کند بروز بودن آن خواهد بود. جدیدترین ترفندها ، محتواهای متنی و ویدیویی را خواهید دید. نگارش نوشته ها عمدتا به صورت اختصاصی خواهد بود اما محتوای ترجمه ای از زبان انگلیسی با ذکر منبع هم منتشر خواهد شد.

بخش های مترووب را بشناسیم

چهار بخش اصلی برای مترووب در نظر گرفته شده است که البته به مرور زمان فعال خواهند شد. در زیر به آنها اشاره می کنم.

نوشته ها (posts)

نوشته ها یا مقالات که متوسط از 800 کلمه تا 3000 کلمه خواهند بود و هدف اصلی آنها یادگیری یک موضوع نهایت در 15 دقیقه است. به صورت استاندارد در هر نوشته به یک موضوع مشخص پرداخته خواهد شد. محتواهای این چنینی لزوما ارائه کامل مطلب نیستند و خواننده محتوا باید به جستجوی مطلب و تمرین و تکرار آن بپردازد. احتمال دارد بعضی از نوشته ها در آینده به صورت premium هم منتشر شوند که برای مشاهده محتوای آن نیاز به خرید اشتراک ویژه خواهد شد.

ترفند ها (tips)

ترفند ها یکی از بخش های مهم سایت خواهد بود. همه ترفند ها نهایت در دو پاراگراف و یک باکس کد ارائه خواهد شد. هدف از این بخش آموزش نیست. صرفا برای بهینه کردن، سرعت بخشیدن به برنامه نویسی شما تمرکز شده است. در این بخش به ویژگی های مستند نشده زبان های برنامه نویسی، فریم ورک ها و ابزارها هم پرداخته خواهد شد.

آموزش های متنی چند قسمتی (tutorials)

آموزش های متنی چند قسمتی که به دوره های متنی هم معروف هستند. در این آموزش ها هدف یادگیری خواهد بود. این نوع محتوا دو ویژگی بارز نسبت به محتوای ویدیویی دارند. در این دوره ها به دلیل متنی بودن نیاز به نوت برداری نیست و همچنین جستجو در داخل محتوای دوره سریع تر اتفاق می افتد.

دوره های ویدیویی آموزشی کوتاه (courses)

دوره های ویدیویی آموزشی مکمل دوره های متنی خواهند بود. از افزایش زمان ویدیو ها و در کل افزایش بی رویه زمان دوره ها به شدت پرهیز خواهد شد. دوره های نهایتا 4 ساعته به صورت ویدیوهایی کوتاه 15 الی 30 دقیقه ای ارائه خواهند شد. یکی از مزیت های مهم اینگونه محتوا ها نسبت به محتوای متنی ارائه توضیح های بیشتر است که در متن نمی گنجد.

راه های تعامل

فعلا در این فاز از سایت دو راه برای ارتباط با ما و ارائه نظرات پیشنهادات وجود دارد.

  • ارسال ایمیل به نشانی mahdavi095@gmail.com
  • لایک کردن نوشته ها و ترفند ها با استفاده از قلب قرمز (فعال شد)

مسیر پیش رو

مسیری که ترسیم شده است بسیار روشن و مشخص است . به شدت روی کیفیت محتوا تمرکز خواهد شد و از این بابت مطمئن باشید نهایت سعی و تلاش خواهد شد. هرچند در طول مسیر پسدی وبلندی هایی را تجربه خواهیم کرد...


علی مهدوی

علی مهدوی برنامه نویس ارشد وب